Leverans via speditör
Här hittar du viktig information för dig som får leverans via speditör.

Att tänka på
Våra paket är ofta tunga och skrymmande vilket gör att det finns speciella regler för hur de kan levereras. Tänk på att en lastbil med släp är upp till 24 meter lång vilket ställer krav på var chauffören kan komma fram. Om framkomligheten är begränsad, t ex pga smala eller dåliga vägar, svaga broar eller liknande, är det viktigt att du meddelar oss det i förväg så att vi kan framföra det till fraktbolaget.
Observera att Schenker kan anse att framkomligheten är för begränsad även om vi säger till i förväg. Då hamnar ditt gods på närmaste terminal istället, och kan antingen hämtas där eller köras ut med kranbil (medför extra kostnader). Observera även att gods längre än 7 meter kan kräva speciell hantering, t ex att det bara ryms på släpet och eventuellt kommer kräva kranbilslossning. Om du önskar beställa så pass långt gods rekommenderar vi att du hör av dig till oss i god tid så att vi kan undersöka med fraktbolaget.
Fraktsedelsnummer
Vi skickar dig normalt ett sms eller mail med kollinumret när försändelsen lämnar oss. Via detta kan du gå in på Schenkers hemsida och följa leveransen på väg till dig (se länk längre ner på den här sidan).
Ankomst
Efter att du har emottagit detta kollinummer kan du i normala fall räkna med leverans inom 2-5 arbetsdagar. Därför är det viktigt att du finns tillgänglig så att Schenker kan nå dig för planering av leverans.
Om Schenker inte kan nå dig utgår sk lagerhyra från dag fyra efter påbörjad avisering (inte påbörjad leverans), dvs från den dag de försöker nå dig för att planera leverans. Kostnad för lagerhyra debiteras mottagaren.
Observera att leveransen till adressen inte inkluderar lossning på plats.
Kontroll av gods
VIKTIGT! När godset anländer är det väldigt viktigt att det kontrolleras omgående. Eventuella skador eller felaktigheter måste dokumenteras med bilder och anmälas både till fraktbolaget och till Norrplåt snarast.
Om dolda fel eller skador finns, dvs sådana som inte syndes utifrån vid ankomst, måste dessa anmälas till oss inom sju dagar för att reklamationen ska kunna godtas. Därför måste hela godset kontrolleras direkt vid ankomst utan undantag.
I händelse av försening eller skador
Vid normalt leveransförfarande kan vi tyvärr inte ta ansvar för kostnader för hyrd byggnadsställning, arbetskraft, väder och vind etc pga av en försenad eller skadad leverans. Vi föreslår att ha materialet på plats med bred tidsmarginal innan inhyrd arbetskraft ska komma och hjälpa till.
Ring oss gärna om du har speciella önskemål kring din leverans!
Nyttiga länkar: